Delegeren en loslaten – hoe je dat met vertrouwen doet | Bouwsteen 1

Met vertrouwen werk loslaten, delegeren, dat is voor veel ondernemers best een dingetje. Maar als je op jouw voorwaarden wilt werken en leven, binnen jouw grenzen, als je tijd wilt vrijmaken, of wilt groeien, dan is dit een onvermijdelijke stap. En er is een manier om dit met vertrouwen te doen. In 3 blogs geef ik je de 3 bouwstenen die hiervoor een stevige basis creëren.

Bouwsteen 1: waardevol werk

Ik heb een coachgesprek met een juriste die twijfelt wat ze wil met haar loopbaan.
Ze voelt zich niet happy in haar huidige baan, maar wat ze dan wel wil? Wil ze haar huidige baan behouden? Wil ze liever naar een andere werkgever? Of wil ze het over een andere boeg gooien, haar dromen navolgen en verder gaan als zelfstandig ondernemer?

Is mijn werk wel de moeite waard?

Doorvragen leert dat ze in de basis haar huidige werk leuk en zelfs uitdagend vindt: de inhoud is niet het probleem. Wat ze mist is de terugkoppeling of de output van haar werk wel waardevol is. Het voelt alsof ze er niet zo toe doet in de organisatie.

Ze vraagt zich af:
• Welke betekenis heeft mijn werk eigenlijk?
• Welke mensen help en beïnvloed ik met mijn werk?
• Doet mijn werk er wel toe?
• Waar doe ik het voor?

Het antwoord op deze vragen is, dat ze dat eigenlijk allemaal niet weet. De verklaring voor dat knagende gevoel dat er iets niet klopt, dat zij er niet toe doet. Ze komt er door al die vragen achter dat het plezier in haar werk, haar motivatie, maar ook haar zelfvertrouwen om die reden is afgenomen.

Waardevol werk is een bron van motivatie en inspiratie en daarmee de 1e bouwsteen van een succesvol en krachtig team. Het gaat om werk dat de moeite waard is, dat je zelfrespect geeft en een goed gevoel over jezelf.

Mijn coachee ziet in dat alleen met het veranderen van werkgever ze dit probleem niet oplost, want als de omstandigheden hetzelfde blijven dan zal ze hoe dan ook verstoken blijven van inzicht in de concrete resultaten van haar werk. Ze zal zelf moeten aangeven wat zij nodig heeft om haar werk als waardevol te kunnen ervaren. Ze besluit het gesprek aan te gaan met haar leidinggevende, wat ze heel spannend vindt, maar ze wil zichzelf en haar huidige werkgever de kans geven om een oplossing te vinden.

Communicatie is van cruciaal belang, het is de lijm in een organisatie

Ze maakt meteen de volgende dag een afspraak en een paar dagen later zitten ze samen en bespreken ze hoe zij haar huidige werk ervaart en waar de schoen wringt. Samen bespreken ze wat haar bijdrage precies is aan de organisatie/het bedrijfsdoel en ze zoeken naar oplossingen hoe haar bijdrage wel concreet gemaakt kan worden. Dit resulteert direct al in een aantal acties en aanpassingen. Een win-win situatie. Want haar leidinggevende krijgt meer inzicht in de toegevoegde waarde van zijn teamlid. De juriste voelt zich gehoord en krijgt zicht op haar waardevolle bijdrage. Het voelt voor beiden goed om het vertrouwen en de waardering van elkaar te krijgen.

Waardevol werk voldoet aan 3 voorwaarden

V1. Je weet dat je werk belangrijk is.
V2. Je weet dat je werk een duidelijk doel dient.
V3. Alle plannen, beslissingen en acties worden gestuurd door de waarden

Het doel van het bedrijf staat centraal. Met de diensten of producten die dat oplevert beïnvloed je anderen op een positieve manier. Daardoor is het waardevol en zinvol werk. Dat geeft je zelfrespect en een goed gevoel. Het is belangrijk dat:

  • je het doel begrijpt;
  • dat je erin gelooft;
  • dat je er trots op bent, en ook op de weg er naar toe;
  • dat het doel duidelijk aangeeft welke concrete resultaten behaald moeten worden: realistisch, wat, wanneer, waar, door/met wie.

En daarbij is het van belang dat alle teamleden de waarden delen en toepassen. Zo niet, dan is het vaak onvermijdelijk om afscheid van elkaar te nemen.

Motivatie en inspiratie is de motor van een succesvol bedrijf

Waardevol werk zorgt ervoor dat je team gemotiveerd en geïnspireerd aan het werk gaat. Zich optimaal inzet en verantwoordelijkheid neemt. En dat doe je door ervoor te zorgen dat al je teamleden weten dat zij waardevol werk doen. En dat begint er mee dat jij weet dat het waardevol werk is, en waarom. En ja, dat vergt inspanning en tijd van jou en je team, maar dat betaalt zich terug in een krachtig team waar je op kunt bouwen en vertrouwen.

Dat vraagt van jou dat jij:

  • helder hebt wat je bedrijfsmissie is;
  • weet wat jouw bedrijfsdoel is voor het komende jaar (SMART geformuleerd);
  • weet wat jij van jouw teamleden verwacht. Welke toegevoegde waarde leveren zij;
  • de kilometerpaaltjes vaststelt (de tussendoelen);
  • weet welke positieve invloed jouw dienst of product heeft op jouw klanten (welk probleem lost jouw dienst of product voor de klant op);
  • weet welke waarden voor jou leidend zijn in jouw bedrijf.

 

Het gaat er dus om dat je het speelveld ontwerpt, de regels van het spel en de grenzen.

Hoe je dit doet lees je in mijn artikel Trouw blijven aan jezelf | de grenzen en de regels van je eigen speelveld.

Vervolgens deel je deze kennis.

  • Je neemt de tijd om je teamleden bovenstaande uit te leggen.
  • Je zorgt ervoor dat je je team voortdurend volledig informeert en op de hoogte houdt van ontwikkelingen en dat je weet wat er bij hen speelt.
  • Je zorgt dat iedereen zich bewust blijf van het speelveld en zich houdt aan de normen en waarden.
  • Je bouwt bewust aan vertrouwen door regelmatig in gesprek te blijven met je team.

 

Resultaat: de medewerkers weten waarvoor zij werken, zij voelen zich verantwoordelijk voor het resultaat en jullie ondersteunen elkaar.

Uit de vele coachgesprekken met startende ondernemers met een achtergrond als ondersteuner in loondienst, zoals secretaresse, personal assistant, management assistent, blijkt dat het met deze 1e bouwsteen vaak maar belabberd gesteld is. Wat de werkelijke bijdrage van de inspanningen is voor het bedrijfsdoel is niet duidelijk en vaak ontbreekt  überhaupt het gevoel te werken aan een gemeenschappelijk bedrijfsdoel. En – ik weet uit mijn jarenlange HR ervaring- dat geldt voor heel veel functies in bedrijven. Denk ook maar eens aan de recente discussie over de toename van het aantal zzp-ers in de zorg, die niet voor niets hun dienstverband ingeruild hebben voor ondernemerschap.

In welk beoordelings- of functioneringsgesprek is toegevoegde waarde een gespreksonderwerp en waardevol werk? De belangrijkste winst die de zelfstandig ondernemers ervaren is dat er een duidelijke verbinding komt tussen input en output. Dat je eindelijk heel concreet ziet hoe waardevol je bent voor de ander en een belangrijke schakel in het hele proces. Dat je daar zelf invloed op hebt en de eigen verantwoordelijkheid kan nemen. Zonder toegevoegde waarde, geen opdracht, geen inkomsten. Eindelijk zie je welke inspanningen effect hebben op het behalen van bedrijfsdoelen. Sterker nog je weet precies wat die doelen zijn en hoe de status is t.a.v. het bereiken ervan. Ik heb daardoor bij velen het zelfvertrouwen zien groeien, wat zich vertaalde in de groei van hun bedrijf, van zichzelf  en het bewandelen van nieuwe en uitdagende wegen.

=> Hoe is dit voor jou, als ondernemer of als leidinggevende? Hoe waardevol is jouw werk? Hoe waardevol het werk van je teamleden? In hoeverre heb jij hier zicht op? Hoe vaak evalueer je dit met jezelf en wanneer bespreek je dit met je team? 

Naast Waardevol werk zijn er nog twee bouwstenen die zorgen voor een stevige basis om met vertrouwen los te laten en delegeren. In mijn volgende artikel bespreek ik de 2e bouwsteen: Zelf bepalen hoe je je doel behaalt.

Succes!

 

Ik ben Esther Hoenderdos-Elsinger en het is mijn missie dat iedereen –gezond, niet gezond, begrensd, onbegrensd- binnen de eigen fysieke en mentale grenzen toegevoegde waarde kan leveren op een plezierige, gezonde, duurzame en flexibele manier door het effectief inzetten van talenten op basis van wederzijds respect en vertrouwen.

Wil jij  als ondernemer werk maken van loslaten en delegeren en een krachtig team neerzetten?  Boek dan een ontdeksessie ‘De Basis’ met mij. Klik hier voor het maken van een afspraak.

 

P.S.

Wil je hier meer over lezen?
Gung Ho! Een overtuigende methode om uw medewerkers te inspireren
is geschreven door Ken Blanchard en Sheldon Bowles

Geen reactie's

Geef een reactie