De meest fundamentele voorwaarde voor een ijzersterk team | 7 tips

Ik heb een coachgesprek met een juriste die twijfelt wat ze wil met haar loopbaan. Ze voelt zich niet happy in haar huidige baan. Ze overweegt om haar baan op te zeggen en verder te gaan als zelfstandig ondernemer. Sterker nog, ze volgt al een trainingsprogramma om stappen in die richting te zetten. Maar toch….

Doorvragen leert dat ze in de basis haar huidige werk leuk en zelfs uitdagend vindt: de inhoud is niet het probleem. Wat wel een probleem is, is dat ze terugkoppeling mist of de output van haar werk wel waardevol is. Het voelt alsof ze er niet zo toe doet in de organisatie. Ze vraagt zich af welke betekenis haar werk eigenlijk heeft, welke mensen ze helpt en beïnvloedt met haar werk, of haar werk er wel toe doet en waar ze het voor doet.

Het antwoord: één groot vraagteken: ‘Wat is de waarde van mijn werk?’

Voilà , we hebben de bottleneck te pakken.

Deze ondernemer mag zich in de handen knijpen, want de coachee gaat hierover met hem in gesprek.  Gevolg: ze blijft en werkt inmiddels weer met veel plezier, ze weet waar ze het voor doet, kan haar talenten daardoor nog beter benutten en dat geef haar een heel waardevol gevoel!

Welke lessen zijn er te leren?

Hoe kun jij voorkomen dat waardevolle, getalenteerde teamleden bij je weglopen? Of anders gezegd, wat is de meest fundamentele voorwaarde voor het bouwen van een ijzersterk team?

Heel simpel.

Door ze te vertellen waarom hun werk zo waardevol is!

En niet 1 keer, maar heel vaak. Het kost werkelijk maar een paar seconden van je tijd en het levert je enorm veel op!

Om ze te kunnen vertellen waarom hun werk zo waardevol is, moet jij weten wat hun werk precies bijdraagt aan wat jij met je bedrijf wilt bereiken en hoe.

De volgende 7 tips helpen jou hierbij:

  1. Weet welke waarde jou bedrijf toevoegt aan de wereld en weet welke waarde het werk van jouw teamleden daaraan toevoegt.
  2. Weet dat waardevol werk voldoet aan 3 voorwaarden: 1) weten dat je werk belangrijk is, 2) weten dat je werk een duidelijk doel dient en 3) weten dat alle plannen, beslissingen en acties worden gestuurd door waarden.
  3. Geloof er in dat het voor elk teamlid belangrijk is dat hun werk waardevol is en dat zij dat weten. (Als je dit nog niet gelooft: ga het eens voor jezelf na.) Het maakt niet uit wat iemand doet, of dat nu schoonmaakwerk is of het uitonderhandelen van grote verkoopcontracten. Iedereen werkt met meer plezier, inzet en creativiteit als je weet dat het waardevol is wat je doet
  4. Communiceer dit met je teamleden. En liefst zo vaak mogelijk!
  5. Verdiep je in je teamleden. Weet wat hun drijfveren en talenten zijn, wat er bij ze speelt, of ze happy zijn en zo niet wat er aan de hand is. Los problemen op als ze nog klein zijn!
  6. Geloof er in dat tijd steken in elkaar (zie de vorige punten) veel oplevert. (En als je dat nog niet gelooft: ga het uitproberen!). Je voorkomt dat teamleden weglopen, je motiveert en inspireert ze, de betrokkenheid en inzet vergroot en dat zal zeker resulteren in minder uitval, minder verloop, een hogere productiviteit, meer succes en zeker ook meer werkplezier.
  7. En last but not least: DOE ook echt iets met de bovenstaande punten. Zet het boven aan je prioriteitenlijst.

Succes!


Ik ben Esther Hoenderdos-Elsinger. Ik help ambitieuze ondernemers een ijzersterk team en veerkrachtige organisatie te bouwen, zodat zij, op hun eigen voorwaarden, hun bedrijf kunnen laten bloeien en verder groeien.

Wil jij, ambitieuze ondernemer,  een  ijzersterk team bouwen?  Boek dan een Skype-assessment-sessie met mij. Klik hier voor het maken van een afspraak.

P.S.

Wil je hier meer over lezen?
Gung Ho! Een overtuigende methode om uw medewerkers te inspireren
is geschreven door Ken Blanchard en Sheldon Bowles

Geen reactie's

Geef een reactie