De kracht van 1000 kleine stapjes

‘Je hoeft geen superman te zijn om je passies na te streven en een verschil in de wereld te maken’,

schrijft Emily Wapnick oprichter en creative director van Puttylike and The Puttytribe in haar artikel ‘My experience with chronic illness’.

Zij bewijst dat ook als je niet fulltime aan de slag kunt, omdat je nu eenmaal dagen hebt dat je totaal geen energie hebt, of ziek en uitgeput in je bed ligt, toch grootse dingen kunt bereiken. Zo hield zij in 2015/16 een Ted talk, schreef ze een boek, gaf ze veel lezingen, trouwde ze, verhuisde naar een ander land…. Maar dat ze zich heel vaak ziek voelde, te moe was om ook maar iets te doen, dat staat er niet bij. Wees eens eerlijk, denk jij dan ook al niet gauw: die maakt vast meer dan fulltime werkweken……?

We overschatten vaak wat we kunnen doen op een dag en we onderschatten wat we kunnen doen in een jaar. Hoe waar is dat?

Of zoals je in het boekje de kunst van Kaizen (Robert Maurer) kunt lezen: Grote veranderingen komen tot stand door kleine stapjes te nemen in de richting van je doel.

Het zit ‘m er dus vooral in dat je je doel voor ogen houdt en stapjes blijft zetten. Hoe klein ook. De kunst is dus je niet te laten weerhouden om groots te dromen, maar juist met die droom voor ogen, stapje voor stapje steeds dichterbij te komen. En dat begint met jezelf accepteren. Accepteren dat jouw energie en daardoor de tijd die je aan de stapjes kunt besteden beperkt is. Volhouden en doorzetten tot de dag dat je doel bereikt is. En ja, dat kan naar je gevoel lang duren, maar de aanhouder wint. Voor het uiteindelijke resultaat (lees degene die kijkt naar de Ted talk , of jouw boek leest) maakt het echt niet uit of het in 1 of 1000 stapjes is bereikt.

Emily ervaart dit keer op keer en deelt in haar artikel 2 gewoontes die haar helpen om binnen haar grenzen te bereiken wat zij nastreeft. Om haar dromen waar te maken. Om haar bedrijf te laten floreren.

Gewoonte 1 Verlaag je verwachtingen ten aanzien van wat je kunt bereiken op een dag

Het begint allemaal met accepteren dat je niet altijd de energie hebt om de dingen te doen die je zou willen doen. Misschien kon je vroeger meer, of kunnen anderen meer. Doet er allemaal niet toe. Het gaat om nu en om jou. Wees eerlijk tegen jezelf: wat is jouw bandbreedte. Wat is reëel om van jezelf te vragen. Wat kun je aan op een goede dag en wat op een slechte? Neem dat als uitgangspunt en pas de verwachtingen die je van jezelf hebt aan. Dus meet je niet aan je gezonde medemens, maar ga puur uit van jezelf.

Gewoonte 2 Werk met een reële to-do list

Houd jezelf niet voor de gek door het maken van een lange to-do list en jezelf keer op keer aan het einde van de dag teleur te stellen, omdat er nog taken openstaan. Hoe naar is dat? Doe jezelf dat niet aan. Sluit elke dag af met een afgeronde to-do list of een lijst waarmee je tevreden kunt zijn. En dat kan alleen door een reële planning te maken, gebaseerd op de bijgestelde verwachtingen van jezelf (zie gewoonte 1). Van wat jij aan kan die dag.

Toe aan nog meer inspiratie en tips. Dit artikel is ook interessant.

Succes!

Ik ben Esther Hoenderdos-Elsinger en het is mijn missie dat iedereen –gezond, niet gezond, begrensd, onbegrensd- binnen de eigen fysieke en mentale grenzen toegevoegde waarde kan leveren op een plezierige, gezonde, duurzame en flexibele manier door het effectief inzetten van talenten op basis van wederzijds respect en vertrouwen.

Wil jij ontdekken hoe jij als ondernemer binnen je eigen grenzen kunt bereiken wat je wilt? Boek dan een ontdeksessie met mij. Klik hier voor het maken van een afspraak.

Geen reactie's

Geef een reactie